-når barna snart bruker mer tid på å ta prøver enn å lære, hvor mye vil de faktisk lære?

Hva lærer de av å ta en prøve? Gi det svaret læreren leter etter? Sette kryss i riktig boks? Pugge kvelden før slik at informasjonen bare sitter i korttidsminnet?

Er det slike sønner (og døtre) gamle Norge vil ha?

Før var det mot i brystet, vett i pannen og stål i ben og armer som gjalt. Nå er det kun prøvesvar. Er det virkelig det som skaper en generasjon som kan ta samfunnet vårt videre?

Prøver lærer deg stort sett:
-gi forhåndsgitte svar

-pugge

-sette kryss i riktig boks

Hvordan skal en gjeng prøverotter finne ut av hva vi skal gjøre når oljen tar slutt? Hvordan vil de ta vare på våre miljøskatter? Neste generasjon? Kulturarven? Og for å sette det helt på spissen… Hvordan vil de ta vare på oss når vi bli gamle?

Kan en gjeng som er flinkest til å hente svar fra eksisterende informasjon. Som er flinke til å sitte stille, holde hodet ned og gi det svaret læreren vil ha virkelig utvikle og ta noe som helst videre?

Kan de håndtere miljøkriser? Vil de finne en kur mot AIDS? Kreft? Og nye energiressurser?

Hva er det egentlig dere vil med alle disse prøvene kjære politikere?

Dyrke frem de som kan gi dere de svarene dere leter etter? Lage en generasjon som har helt like kunnskaper? Som kan sitte stille og krysse av i bokser, fylle inn gloser?

Dersom dere vill ha mot i brøstet på denne generasjonen er dere nødt til å gi dem utfordringer som innebærer mer enn å tørre å få et dårlig resultat på en prøve. Dere må la dem få rom til å eksperimentere og feile. I tilfelle dere ikke har hørt om det er feiling en STOR del av fremgang. For å komme frem til hva som ville gi lys i glødelampen prøvde han i følge ham selv 10.000 ganger, før han fant den riktige løsningen. Hvordan ville det sett ut på statistikken deres.

Er vett i pannen å kunne gjengi det du har lært? Eller er det å tenke nytt, eksperimentere og bygge videre på eksisterende informasjon? Jeg lurer på hvordan vett dere mener at prøver skaper?Dere lærer elevene, eller som dere liker å kalle dem, statistikkene at å gjøre feil kun fører til negative konsekvenser. Fremgang krever folk som tør å feile, for de vet at feil bare er en av flere muligheter til å finne løsningen, da er de et skritt nærmere.

Så var det stålet da? Hvordan i alle dager skal de få det av all puggingen og prøvene? Når dere kutter og kutter i gymtimene, når dere kutter støtte til idrettslag og viser at det samfunnet skal verdsette kun er testresultater og poeng.

Nei kjære politikere, vet dere hva?

Det er ikke deres skolepolitikk gamle Norge vil ha!

Tusen takk til Jørn Hammerud for bilde!

Uten klem,
:( Anne-Lise

Del om du er enig.

 

Blogglisten hits