Læring i barnehagen er ikke problemet, det er det målstyrte. Det er målingene, kartleggingen, sammenligningene, skjemaene og studiene. Det er alvoret, frykten og det ukjente som introduseres i et ellers trygt miljø. Målstyring har ingenting i barnehagen å gjøre! Det har derimot læring, lek, utforsking, eventyr, kreativitet og glede.

Når ordet målstyrt inviteres inn i barnehagen, er det ikke bare skjemaene ognotatene som kommer inn. Sammen det kommer også stress, usikkerhet, maktesløshet, tvil og gjør det vanskelig for barna å bygge tillit til de voksne. Hvordan kan du stole fullt og helt på noen som evaluerer og noterer ting du gjør og sier, når du ikke aner hvorfor?

Vær så snill og kast ordet målstyrt ut av barnehagen, men for all del, behold læringen. La det være læring på barnas nivå. Læring som er leken. Læring som skaper nysgjerrige barn som VIL lære, som føler mestring og som ØNSKER å lære mer. Herlige, glade, motiverte barn som stiller spørsmål og har en INDRE motivasjon! Dette er helt og fullt mulig. Så lenge skjemaene og ordet målstyrt kastes ut av planen, og planen er fleksibel og åpen for eventyr.

La målet være umålbart, slik at barnehagelærerene kan konsentrere seg om virkelig å se hvert enkelt barn. La dem få tid til å tilrettelegge opplegget slik at Even som ikke liker å sitte stille, kan få lage bokstaver med kroppen, eller lære å telle med hoppeleken. La Sofie som elsker sang få oppleve bokstaver ved å synge alfabetsangen. La Lise få tegne bokstaver og tall, hun som er så kreativ. La det være rom for å bygge K for Kastanje i sandkassen, bare fordi Thomas er så glad i å være ute.

 

Fargelegg

Når aktivitetene er tilrettelagt barna og deres interesse, åpner vi for nysgjerrigheten og ikke minst interesse og mestringsfølelsen. Barn som har disse tre følelsene på laget, trengs ikke å testes, sammenlignes eller innføres i statistikker. HVORFOR? Jo, for de har den indre motivasjonen til å lære mer. De VIL vite mer og de VET at de kan. De blir for små «Marit Bjørgener» og «Ulvanger» å regne, og de blir ustoppelige. Det er det som skjer når de VIL noe. Og er ikke det det beste? Barn som har egne mål, og målet er det samme som vårt?

At barna står strålende i skolegården første dag i første klasse og gleder seg til å lære mer!

 

Lik og del gjerne om du er enig i at dette budskapet er viktig.

Klem,

:) Anne-Lise
Blogglisten hits